به گزارش قدس آنلاین، شرکت هپکوی اراک که روزی نماد صنعت و افتخار کشور بود که با هدف مونتاژکاری ۵۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی شروع به کار کرد و طی سه دهه با رفع نیازهای داخلی به چند برابر ظرفیت اولیه خود رسید، پس از خصوصیسازی غیراصولی و بیتدبیریها، برای تامین حقوق کارگران خود نیز با چالش مواجه شد.
در دوران دفاع مقدس، اهمیت استراتژیک شرکت هپکو، بیش از پیش مشخص و با ماشینآلات راهسازی هپکو ساخت معابر، جادهها و خاکریزهای متعددی انجام شد، در یکی از پروژهها، موتورهای دویچ آلمانی در شرکت هپکو در عملیات محرمانه طارق بر لنجها مستقر شدند که نتیجهاش غافلگیری ارتش عراق در برابر قدرت مانور لنجهای ایران بود.
با توجه به نیاز کشور به ارتقاء این صنعت، دولت از سال ۱۳۶۳ سرمایهگذاری عظیمی را در بخش تولید ماشینآلات این شرکت انجام داد که در نوع خود در منطقه بینظیر بوده و هنوز هم هست، بنابراین طرح توسعه و تاسیس سالنی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع با اعتبار ارزی ۲۵۰ میلیون دلار در برنامه قرار گرفت و طی چهار سال به بهرهبرداری رسید.
شرکای تجاری دهه دوم شرکت هپکو، LIBHHER آلمان و VOLVO سوئد بودند که انتقال تکنولوژی از این دو شرکت، جهت تاسیس شرکت مهندسی و قطعات با هدف تولید ۴۸۰۰ دستگاه انواع ماشینآلات راهسازی در سال ۱۳۷۲ در دستور کار قرار گرفت، ولی به دلیل سوء مدیریت برخی مدیران هپکو این انتقال هنوز هم انجام نشده است.
نقش ویژه و توانمندی خاص، هپکو را در کانون توجه قرار داد تا جایی که در سال ۱۳۸۵ سودجویان پشت دربهای بسته، نقشهای شوم برای به دست آوردن مالکیت آن کشیدند. در همین راستا در سال ۸۵، به اسم خصوصیسازی روند نابودی هپکو کلید خورد، واگذاری های غیراصولی و روند غلط خصوصیسازی در دو مرحله سبب ضربههای مهلک به کارخانه شد.
کارگران که کارخانه را در خطر میدیدند دست به اعتراض در کارخانه و سپس تجمع در خیابان های اراک کردند تا شاید صدای آنها شنیده شود که در جریان سفر آیت الله رئیسی رئیس وقت دستگاه قضا بابی جدید به روی کارگران باز شده و قوه قضاییه براساس وظایف ذاتی و دستورات رییس وقت این قوه پای کار کارگران و شرکت هپکو آمد.
حضور آیت الله رئیسی در راس قوه مجریه باعث نشد وی از هپکو غافل بماند و با اقدامات دولت سیزدهم این روزها صدای تولید از شرکت هپکو شنیده می شود.
این درحالیست که علیرضا کاظمی، مدیرعامل شرکت هپکو با اشاره به ظرفیتهای این شرکت اظهار داشت: باتوجه به اینکه هپکو بار دیگر به تولید برگشته و در سال جاری موفق شدیم بیش از ۱۵ نوع از انواع محصولات ماشین آلات راهسازی و معدنی مورد کشور را تولید کنیم انتظار از مسئولان کشور است که به طور جدی از ماشین آلاتی که در هپکو تولید می شود جلوگیری شود.
وی افزود: همانطور که در بازدید رئیس جمهور از هپکو تاکید شد که کالاها و محصولاتی که در کشور ظرفیت تولیدشان وجود دارد، انتظار داریم تا از ورود ماشین آلاتی که هپکو توان ساخت دارد جلوگیری به عمل آید.
کاظمی بیان کرد: دو قرارداد بزرگ با وزارت راه و وزارت کشور درباره تحویل لودر و گریدر داشتیم که موفق شدیم قرارداد را به نحو احسن اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت هپکو خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال ۱۵۰ نفر نیروی انسانی به مجموعه شرکت هپکو اضافه شده که اگر قرار باشد واردات انجام پذیرد قطعا توان اشتغال زایی نخواهیم داشت.
سیدامیر ناصری عضو شورای کارگری هپکو نیز با اشاره به ظرفیتهای این شرکت اظهار داشت: شرکت هپکو ۵۱ تاسیس شد و سال ۵۴ آغاز به تولید کرد و ماشینآلات راهسازی که زمزمه واردات آنها شنیده میشود در هپکو تولید شده به طوری که در طول عمر این شرکت ۴۰ هزار دستگاهها تولید شده است.
وی افزود: جای تعجب دارد که پس از سالها مشکلات شرکت، درحالی که با حمایت دولت بار دیگر هپکو به تولید برگشته، چیزی مصوب شود که خلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تدابیر دولت و منافع ملی است.
نظر شما